06 октомври 2009

Кога ще станем европейци?



 Имам отколешна мечта   да си направя  една екскурзия в България и да посетя всички места, където не съм бил. Именно това ме накара да отделя един ден от оскъдната си ваканция, за  да посетя с.Чифлик - троянско, за което бях чувал само хубави неща.
  Тръгнах от Троян за селото, като спирах и правех снимки на местата които ми харесаха. Така минавайки през с.Бели осъм стигнах в с.Чифлик. Бях приятно изненадан от красивата природа на този край. Селцето е разположено в малка долина, през която тече малка, бистра рекичка. Къщите, които са в битов, възрожденски стил са разположени между високи възвишения покрити с красиви борови гори. Свежия  въздух изпълва дробовете и създава радостно настроение. Курорта предлага добра леглова база с многото  частни хотели, като почти във всички има и собствени минерални басейни. Тук може да се почива целогодишно. Направих достатъчно снимки, поразходихме се с моите спътници и  тръгнахме обратно. Бях решил да посетя и с. Шипково, което е известен балнеосанаториум и е  в непосредствена близост.
Пътувайки обратно, спряхме да обядваме  в една красива крайпътна  гостилница с интересното име "Хитър Петър".  Изцяло в битов стил, направена без особени капиталовложения, но с много вкус. Масите са най-обикновени камени плочи, разположени покрай реката на орехова сянка, столовете са отрязани пънове. От един изправен воденичен камък се подава тръба от която тече студена планинска вода. Тук се е настанил един чичка, който охранява питиетата, които се охлаждат по естествен начин, потопени в бъчва с  вода. Оказва се, че това е собственика на тази екзотична гостилница.   Вътре в двора, застлан с каменни плочи, има закрити помещения, които са най-обикновени овчарски навеси, пригодени за хранене. Съчетанието на камък, дърво и глина придават особена атмосфера.
Асортимента на заведението не е богат. Предлага се само скара. Лошото е, че няма нашата характерна шарена сол, питиетата се предлагат в пластмасови чаши за еднократна употреба и сервитьора не е особено учтив, изглежда  е някое местно  момче без опит, облечено така, че на пръв поглед не може да се разбере, че е  от персонала.
Тези нещица не ме раздразниха особено, все пак този бизнес едва сега прохожда в България. Огорчението ми  идва накрая, когато отивам да изкажа благодарност на чичката, който дялка с джобно ножче една клечка, разположил се удобно на едно малко буре до чешмата.
 Ето и нашия диалог:
- Извинете за безпокойството, но искам да Ви поздравя и изкажа възхищението си от вашето заведение, което е много красиво с добра кухня и обслужване, 
Последва мълчание. Чичката  си дялка клечката, без да ме погледне, но аз продължавам:
- И ако позволите една препоръка.
- Кажи, но съвети не приемам - отговоря той и продължава заниманието си.
- Все пак, мисля, че ще имате по-голям успех ако  предлагате питиетата в керамични чаши, този край е прочут с известната троянска керамика.
-  Не може - е лаконичния отговор на човека. Аз обаче не се предавам така лесно и продължавам.
- Ако предлагате и шарена сол ще бъде много хубаво.
Той спира да дялка клечката и вдига  очудено глава:
- А !  Как да няма, обадихте ли се в кухнята да ви дадат?
- Попитахме сервитьора, но той ни отговори, че е свършила. - тогава човека само вдигна рамене наведе глава и продължи заниманието си. Аз продължавам:
- Няма да Ви досаждам повече, но ще  кажа   и последното, ако  сервитьорите Ви са облечени с народни носии  като хитър Петър: потури, цървули и везани ризи,  ще имате по-голям успех.
Чичата, който в това време гледаше някъде настрани, се обръща и  ме гледа  тъпо и безмълвно.  Аз го потупвам по рамото и казвам последната си реплика:
- Останете със здраве!- той остава със зяпнала уста. Беше спрял да дялка.
Аз  си тръгвам.

Този диалог ме накара да се замисля и да си задам въпроса:
 Как би постъпил един европеец, ако беше на мястото на чичката-собственик на това красиво заведение?  

 За себе си реших никога повече да не посещавам това заведение и да разкажа  в блога си тази история. 




Един от хотелските  комплекси в с.Чифлик




Една от къщите за гости




Общ изглед на с.Чифлик




Басейна в с. Чифлик




Басейна от друга гледна точка




Табела с указания за лечебните свойства на водата в с. Чифлик




Насочваща табела за гостилница " Хитър  Петър"




Това е гостилницата  




Част от вътрешния двор 




  Чешмата





Табелата на балнеосанаториума с. Шипково 





 

Минералния басейн в с. Шипково 






  Реклама на ресторант в с. Шипково
Повече снимки може да се видят тук.


8 коментара:

Катя Илиева каза...

Българска работа... Там попринцип има и доста добри места, просто не сте случили с това.
В онзи край има и едно доста интересно селце - Старо Стефаново, което съм си набелязала за посещение някой път.

Иван Христов каза...

Благодаря за коментара Катюша!
Да, има и други места, но това е много екзотично и ми хареса, но най-трудно се променя психиката на хората. А Старо Стефаново ще посетя при първа възможност. Благодаря!
Бъди здрава!

Любомир Николов каза...

В Старо Стефаново е супер ! Много автентично и спокойно !
Чифлик е малко мутренски район, аз обичам Шипково. Там е демоде, минералният басейн се нуждае от ремонт. Но пък ми харесва!
Поздрави !

Ivan Hristov каза...

Благодаря Любо! На мен ми харесаха тези места, нямам ясна представа, кой район какъв е, но щом казваш може би е така. А Старо Стефаново ме заинтригува и непременно ще го посетя при следващото си ходене в родината. Ще ми бъде приятно ако се видим и сме заедно поне за ден-два:)
Поздрави!

Любомир Николов каза...

E, с удоволствие, живот и здраве !
Снимките ти са много хубави.
Чакаме вече зимата ! Поздрави !

Любомир Николов каза...

Снимките са много хубави!
Живот и здраве, защо да не стане! Сега чакаме зимата.
Аз пък чакам тези дни да излезе от печат моята книга- разкази, " Лодки през зимата".
Избрах 44 текста, можеше още пет-шест, но нейсе.
Поздрави !

Ivan Hristov каза...

Благодаря! Е, ясно кой ще черпи като се видим:) Ще си поделим една цяла бира двамата:))И да ми запазиш един екземпляр с автограф!
Бъди здрав!

Анонимен каза...

Съгласен съм с автора на статията

Адвентната българска мреж@Блог класация